استخدام و دانلود

در این وبلاگ آگهی های استخدامی و مطالب دانلودی قرار داده خواهد شد

استخدام و دانلود

در این وبلاگ آگهی های استخدامی و مطالب دانلودی قرار داده خواهد شد

نکاتی برای برنامه ریزی درسی صحیح

رعایت تناسب در برنامه ریزی تحصیلی و درسی

در یکی از مقالات قبلی در رابطه با نکات مهم برای داشتن یک برنامه ریزی تحصیلی و درسی صحیح توضیحاتی ارائه شده و یکی از نکات مهم داشتن یک برنامه تحصیلی موفق رعایت تناسب در برنامه ریزی تحصیلی و درسی عنوان شد. در این بخش در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه می گردد.
تعدادی از دروس مانند ریاضی و فیزیک یا شیمی به نسبت دروسی مانند ادبیات و... ممکن است به زمان بیشتری احتیاج داشته باشند. در برنامه ریزی ای که انجام می دهید برای مطالعه این دروس و یا شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی، آموزش فیزیک و کلاسهای شیمی زمان بیشتری در نظر بگیرید. حتی در صورت لزوم برای این دروس می توانید در کلاسهای تدریس خصوصی شرکت کنید. به هر حال، برنامه ریزی شما باید متناسب با سختی هر درس، زمان بیشتری به آن نسبت دهد.
اینکه در برنامه درسی خودتان به کدام درس وقت بیشتر و به کدامیک وقت کمتری اختصاص دهید به خودتان بستگی دارد. برای بعضی از افراد ممکن است درس ریاضی مشکل باشد و بنابراین در برنامه خودشان وقت بیشتری برای آن در نظر بگیرند. برای بعضی دیگر ممکن است شیمی، زبان، فیزیک و یا هر درس دیگری بیشترین وقت را لازم داشته باشد.
بنابراین به عنوان یک نتیجه گیری کلی می توان گفت که در یک برنامه ریزی صحیح درسی که موفقیت تحصیلی را بدنبال داشته باشد، مقدار وقتی که به درسهای مختلف اختصاص داده می شود لزوما یکسان نبوده و برای افراد مختلف مقدار زمانی که برای هر درس در نظر گرفته می شود متفاوت است. خیلی وقتها با امتحان کردن حالتهای مختلف می توانید یک برنامه درسی مناسب برای خودتان بنویسید.

برنامه ریزی درسی اصولی و مرورهای منظم
یکی از نکات مهمی که در برنامه ریزی درسی و تحصیلی اصولی و صحیح باید در نظر گرفت، لحاظ کردن مرورهای منظم در برنامه مورد نظر است.
مرور دروس خوانده شده در کلاسهای تدریس مدرسه یا جلسات تدریس خصوصی و یا حتی مرور دروس مطالعه شده توسط خودتان در روزهای بعد لازم است. بدون در نظر گرفتن مرور در برنامه ریزی درسی اتان، دروس خوانده شده را فراموش خواهید کرد و در ایام امتحانات باید دوباره خوانده شود. بنابراین در برنامه ریزی درسی خودتان حتما مرور را هم در نظر بگیرید.
در کنار مطالعه ها عمیق و مفهومی، شرکت در کلاسهای مدرسه و کلاسهای خصوصی فیزیک و ریاضی و شیمی و.... و همچنین در کنار حل مسئله و سوال و تمرین حتما مرور را هم در برنامه درسی خود در نظر بگیرید. داشتن مرور در برنامه تحصیلی و درسی باعث می شود که بازدهی کار شما افزایش یافته و در کل با صرف زمان کمتر نتیجه بهتری بگیرید.
اگر بعد از مطالعه یا شرکت در کلاسهای تدریس دروس مختلف در زمان مناسبی مطلب خوانده شده یا ارائه شده را مرور نمائید، خواندن دوباره بعدی که وقت بیشتری هم می برد دیگر لازم نخواهد بود. یا حداقل در مطالعات بعدی کارتان راحتتر خواهد بود.
بنابراین در برنامه درسی خود حتما مرورهای منظم را در نظر بگیرید و به این ترتیب در جهت موفقیت تحصیلی گام بردارید. مطالب زیر نیز در زمینه موفقیت در تحصیل می تواند مفید و موثر باشد.

انعطاف و برنامه ریزی تحصیلی موفق
داشتن انعطاف برای پیش بردن برنامه ریزی تحصیلی و هر برنامه دیگری در زندگی مهم است. چون در حالت کلی همه ی شرایط در کنترل ما نیست، بنابراین برای اینکه یک برنامه درسی را با موفقیت بتوانیم اجرا کنیم باید انعطاف داشته باشیم.
حین برنامه ریزی و یا خصوصی هنگام اجرای آن ممکن است مواردی پیش بیاید که برنامه درسی کامل انجام نشود. در این موارد باید انعطاف داشته باشید و به سرعت خودتان را با شرایط جدید هماهنگ کنید. انعطاف داشتن یعنی اینکه اگر بخشی از برنامه را نتوانستید انجام دهید، آن را کلا کنار نگذاشته و خودتان را با شرایط جدید هماهنگ کنید و ادامه برنامه را انجام دهید.
به عنوان مثال، اگر شما برای فردا برنامه مشخصی را برای مطالعه، مرور، یا شرکت در کلاس خصوصی شیمی و یا  ... در نظر گرفته اید ولی فردا به دلیل اینکه یکی از دوستاتون برای کار خاصی پیش شما آمده و باعث می شود که شما از برنامه خودتان جا بمانید، این نباید باعث شود که شما نتیجه بگیرید که اصلا برنامه ریزی به درد نمی خورد و کلا بی خیال انجام آن بشید. بلکه با یک تغییر کوچک در میزان ساعتی که برای دروس مختلف در نظر گرفته اید می توانید به برنامه برگشته و آن را اجرا نمائید.
به هر حال، هر برنامه ای که شما داشته باشید، احتمال اجرای 100 درصد آن خیلی پایین است. ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که حتی اگر برنامه ای 100 درصد اجرا نشود، باز مفید خواهد بود. شما وقتی برنامه درسی خود را بر روی کاغذ می آورید، به یک انسجام فکری درباره اینکه چقدر وقت و امکانات دارید و چه کارهایی باید انجام دهید رسیده و کوهی از فکرهای پراکنده که کدام کار باید انجام شود و آیا فرصت انجام این همه کار را خواهد داشت و ... از شما دور خواهد شد. بنابراین در مفید بودن برنامه ریزی شک نکنید.
به مرور زمان سعی کنید که برنامه خود را اصلاح نمائید به گونه ای که درصد بالاتری از آن اجرا شود. ولی باز هم حین اجرا انعطاف داشته باشید. البته برای اجرای 100 درصدی برنامه بکوشید ولی همانطور که گفته شد اگر عامل خارجی ای که از کنترل شما خارج است، مانع انجام این امر گردید خیلی سخت نگیرید و ادامه برنامه را اجرا نمائید.
منبع: ایران مدرس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد